POLITYKA OCHRONY MAŁOLETNICH
W GABINECIE STOMATOLOGICZNYM PROWADZONYM PRZEZ CENTRUM DENTYSTYCZNO-LEKARSKIE PROMEDICA JOANNA MARKIEWICZ Z SIEDZIBĄ W BĘDZINIE
Opracowanie i wprowadzenie niniejszej Polityki realizację obowiązku prawnego dot. wprowadzenia w podmiocie leczniczym standardów ochrony małoletnich, zgodnie z ustawą z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników i współpracowników Naszej placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Wszyscy pracownicy i współpracownicy traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby, starając się je chronić przed przemocą w jakiejkolwiek formie. Te cele realizujemy działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.
Rozdział I – Cele i definicje
§ 1.
Celem Polityki jest:
- Zapewnienie wszystkim dzieciom ochrony przed krzywdzeniem i ustalenie procedur udzielania im wsparcia.
- Zapewnienie wszystkim pracownikom niezbędnych informacji i kompetencji, aby umożliwić im wywiązanie się z obowiązków w zakresie dbałości o dobro dziecka i ochrony dzieci przed przemocą.
- Zapewnienie dzieciom oraz ich rodzicom lub opiekunom niezbędnych informacji na temat zasad obowiązujących w podmiocie oraz możliwości uzyskania wsparcia w sytuacji podejrzenia, że dziecko doświadcza krzywdzenia.
§ 2.
Użyte w niniejszym dokumencie terminy oznaczają:
-
- Placówka /podmiot leczniczy/ Gabinet – gabinet stomatologiczny prowadzony przez: CENTRUM DENTYSTYCZNO-LEKARSKIE PROMEDICA JOANNA MARKIEWICZ (NIP 6442865295) z siedzibą w Będzinie, ul. Piłsudskiego 99.
- Polityka – niniejszy dokumenty i/lub działania podejmowane na jego podstawie;
- Pracownik – osoba zatrudniona w placówce na podstawie umowy o pracę, umowy cywilnoprawnej, a także współpracownicy oraz praktykanci i wolontariusze;
- Kierownictwo – osoba lub organ, który zgodnie z obowiązującym prawem i/lub wewnętrznymi dokumentami, jest uprawniony do podejmowania decyzji o działaniach podmiotu.
- Małoletni/ Dziecko – każda osoba do ukończenia 18. roku życia;
- Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w szczególności jego rodzic lub opiekun prawny, w tym także rodzic zastępczy;
- Zgoda opiekuna – zgoda co najmniej jednego z opiekunów dziecka. Jednak w przypadku braku porozumienia między nimi należy poinformować opiekunów o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny;
- Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym Pracownika lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie. Krzywdzeniem dziecka jest w szczególności przemoc fizyczna, emocjonalna lub seksualna. Zaniedbywaniem jest niezaspokajanie podstawowych potrzeb materialnych i emocjonalnych dziecka przez rodzica lub opiekuna prawnego, tj. bezpieczeństwa, odpowiedniego jedzenia, odzieży, schronienia, opieki medycznej;
- Osoba odpowiedzialna – wyznaczony Pracownik placówki sprawujący nadzór nad realizacją niniejszego dokumentu;
- Dane osobowe dziecka – wszelkie informacje umożliwiające identyfikację dziecka.
Rozdział II – Obowiązki placówki przed nawiązaniem współpracy z Pracownikiem
i w trakcie jej trwania
§ 3.
- Przed nawiązaniem stosunku pracy lub innego rodzaju współpracy z Pracownikiem w zakresie związanym lub mogącym mieć związek z kontaktem z małoletnimi, w szczególności związanym z leczeniem małoletnich placówka uzyskuje informację czy dane Pracownika widnieją w Rejestrze Sprawców Przestępstw na Tle Seksualnym, zwanym dalej Rejestrem lub w Rejestrze osób, w stosunku do których Państwowa Komisja do spraw przeciwdziałania wykorzystaniu seksualnemu małoletnich poniżej lat 15 wydała postanowienie o wpisie w Rejestrze.
- Pracownik przedkłada:
- informację z Krajowego Rejestru Karnego w zakresie przestępstw określonych w roz dziale XIX i XXV Kodeksu karnego, w art. 189a i art. 207 Kodeksu karnego oraz w ustawie o przeciwdziałaniu narkomanii lub za odpowiadające tym przestępstwom czyny zabronionego według prawa obcego.
- Pracownik posiadający obywatelstwo inne niż polskie, przedkłada informację z rejestru karnego państwa obywatelstwa uzyskiwaną do celów działalności związanej z kontaktem z dziećmi, a jeśli to państwo nie przewiduje takiej informacji – informację z rejestru karnego, a jeśli państwo nie prowadzi takiego rejestru – oświadczenie, o którym mowa w art. 21 ust. 7 ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym.
- oświadczenie o państwach, w których zamieszkiwał w ostatnich 20 latach innych niż Rzeczpospolita Polska oraz informację z tych państw, o której mowa w lit. b.
- Oświadczenie z ust. 2 lit. b i c składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.
- Informacje z ust. 1 i 2 utrwala się w formie wydruku w aktach osobowych lub dokumentacji związanej z dopuszczeniem do działalności związanej z kontaktem z małoletnimi.
- Wzory oświadczeń wskazanych w niniejszym paragrafie stanowią Załącznik nr 1.
- W celu monitorowania bezpieczeństwa w placówce, poza wykonaniem obowiązku określonego w ustępach poprzedzających, placówka (osoba odpowiedzialna) dokonuje każdego roku sprawdzenia figurowania Pracownika w Rejestrze. Może odebrać także oświadczenie o nie- wpisaniu do Krajowego Rejestru Karnego w zakresie wskazanym wyżej.
- W przypadku powzięcia informacji o wszczęciu wobec Pracownika postępowania karnego o przestępstwo przeciwko wolności seksualnej lub przestępstwo z użyciem przemocy popełnione przeciwko dzieciom należy niezwłocznie odsunąć ją od wszelkich form kontaktu z dziećmi i przenieść na stanowisko pracy na którym kontakt ten nie występuje lub rozważyć zakończenie umowy z tą osobą.
Rozdział III
Rozpoznawanie i reagowanie na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
Zasady bezpiecznych relacji pracowników z dziećmi
§ 4.
- Pracownik posiada wiedzę i w ramach wykonywanych obowiązków zwraca uwagę na czynniki ryzyka krzywdzenia dzieci.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka Pracownicy placówki podejmują rozmowę z Opiekunami dziecka, przekazując informacje na temat dostępnej oferty wsparcia i motywując ich do szukania dla siebie pomocy.
- W przypadku zidentyfikowania czynników ryzyka w ramach placówki Pracownicy przekazują tę informację osobie odpowiedzialnej lub kierownictwu placówki, a gdy czynniki ryzyka dotyczą kierownictwa placówki – właściwym organom kontrolnym, samorządowym lub służbom.
§ 5.
- Pracownicy dbają o bezpieczeństwo dzieci podczas pobytu w Gabinecie i na bieżąco zwracają uwagę na wszelkie przejawy zagrożenia lub dyskomfortu.
- Do zapewnienia bezpieczeństwa dzieci oraz nadzorowania ich zachowania w Gabinecie, zarówno w trakcie wizyty jak i w poczekalni, zobowiązani są również Rodzice.
- Pracownicy podejmując działania wobec dzieci, mają na uwadze wyłącznie ich dobro i poprawę ich stanu zdrowia.
- Pracownicy traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględniają jego godność i potrzeby. Niedopuszczalne jest stosowanie przemocy wobec dziecka w jakiejkolwiek formie, w tym zakazane się krzyczenie, lekceważenie, upokarzanie i obrażanie dzieci.
- Pracownicy w relacjach z dziećmi zachowują profesjonalizm, przejrzystość, cierpliwość oraz okazują zrozumienie.
- Pracownicy dbają o przestrzeganie w stosunku do dziecka praw pacjenta.
- Wszyscy pacjenci są traktowani sprawiedliwie. Pracownicy nie dzielą i nie dyskryminują (w tym ze względu na wiek, płeć, status materialny, wygląd zewnętrzny, wiedzę, umiejętności, stan zdrowia, w tym niepełnosprawność) dzieci przychodzących do Gabinetu.
- Na badanie dziecka należy uzyskać zgodę Opiekuna dziecka lub innej osoby uprawnionej według przepisów prawa polskiego.
- Badanie małoletniego należy wykonać w obecności jego Opiekuna, a gdy to nie jest możliwe, w obecności innego Pracownika Pracownicy mają obowiązek umożliwić obecność Opiekuna podczas wykonywania czynności diagnostycznych i leczniczych dziecka. Jest to najważniejszy element, który zapewnia małoletniemu pacjentowi niezbędne poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Ponadto to właśnie osoby sprawujące opiekę nad małoletnim najlepiej znają jego potrzeby i zachowania.
- Pracownicy powinni w miarę możliwości uwzględniać zgłaszane indywidualne potrzeby małoletniego pacjenta zapewniające mu dodatkowy komfort korzystania ze świadczeń zdrowotnych, o ile nie stoją one w sprzeczności z prawidłowym wykonaniem świadczenia zdrowotnego (np. prawo do wniesienia do gabinetu niewielkiej zabawki, maskotki itp.).
- Personel medyczny powinien pozwolić małoletniemu pacjentowi na wypowiadanie się w kwestii planowanych lub udzielanych mu świadczeń opieki zdrowotnej ochrony zdrowia. Pacjent powyżej 16 roku życia ma prawo do pełnej informacji medycznej i decydowania o procesie diagnostyczno-terapeutycznym.
- Pracownicy powinni zachować wyrozumiałość w relacjach z małoletnimi pacjentami, ich Opiekunami pamiętając, że w niektórych sytuacjach mogą znajdować się poza strefą swojego komfortu, szczególnie podczas świadczeń zdrowotnych takich jak ekstrakcja zęba czy leczenie pacjenta zgłaszającego się z nasilonym bólem.
- Niedozwolone są wszelkie zachowania pracowników, które miałyby na celu wywołanie u małoletniego pacjenta strachu, poczucia zagrożenia lub przymusu podczas udzielania świadczeń zdrowotnych. Niedozwolone jest wymuszanie na małoletnim pacjencie określonych zachowań czy współpracy z personelem medycznym przy pomocy krzyku. Pracownik nie powinien pozwalać na to, aby tego rodzaju metody stosowane były także w placówce przez Opiekunów.
- W kontakcie z dzieckiem, które jest ofiarą Krzywdzenia dzieci, Pracownicy zachowują szczególną ostrożność i takt.
- Pracownicy nie mogą utrwalać wizerunku dzieci dla celów prywatnych.
- Pracownicy w kontakcie fizycznym powinni zachować poszanowanie prywatności i intymności dziecka. Kontakt fizyczny powinien być zawsze uzasadniony, w tym rodzajem podejmowanych czynności z wyjaśnieniem na bieżąco potrzeby kontaktu. W miarę możliwości kontakt z dzieckiem powinien być jawny.
- W przypadku dążenia dziecka do nawiązania kontaktu fizycznego o potencjalnie niestosownym lub nieadekwatnym charakterze Pracownik podejmuje stanowcze działania przeciwdziałąjące temu.
- Pracownicy nie kontaktują się prywatnymi kanałami komunikacji z dziećmi bez wiedzy ich Opiekunów prawnych, w szczególności w celach innych niż związanych z działalnością placówki, w tym z wykorzystaniem mediów społecznościowych.
- W przypadku rozpoczęcia prywatnej rozmowy w tym z wykorzystaniem mediów społecznościowych przez samo dziecko pracownik nie kontynuuje rozmowy i poleca dziecku zgłoszenie się w placówce lub z wykorzystaniem służbowych kanałów komunikacji. Zasada ta nie dotyczy sytuacji (nawet potencjalnego) zagrożenia życia i zdrowia dziecka. W takim przypadku pracownik może kontynuować rozmowę, lecz zobowiązany jest jednocześnie powiadomić Osobę odpowiedzialną lub kierownictwo placówki o kontakcie z dzieckiem i przyczynach tego kontaktu.
- Pracownicy zachowują ostrożność i wstrzemięźliwość od przyjmowania i zapraszania dzieci do grona kontaktów w mediach społecznościowych.
§ 6.
- W sytuacji zagrożenia wypadkiem lub urazem dziecka Pracownicy Gabinetu mają prawo:
- zdecydowanie, ale nie gwałtowanie odsunąć dziecko od źródła zagrożenia;
- wyprowadzić dziecko lub wynieść je w bezpieczne miejsce;
- razie możliwości, wyjaśnić dziecku przyczyny swoich działań.
- W sytuacji zagrożenia życia dziecka Pracownicy Gabinetu mają prawo:
- udzielić dziecku niezbędnej pomocy;
- podać odpowiednie leki;
- podjąć wszelkie niezbędne i uzasadnione okolicznościami czynności w celu ratowania życia i zdrowia małoletniego.
Rozdział IV
Procedury interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia dziecka
§ 7.
- Każdy Pracownik zwraca uwagę na sygnały, objawy i ślady świadczące o podejrzeniu krzywdzenia małoletniego pacjenta.
- Każdy Pracownik jest zobowiązany i uprawniony do reagowania, w przypadku podejrzenia, że małoletni pacjent jest krzywdzony.
- Źródłem krzywdy dziecka może być zachowanie rodziców, opiekunów prawnych, innej osoby bliskiej dla małoletniego, a także zachowanie osób trzecich.
- Krzywda małoletniego dziecka może przejawiać się w szczególności poprzez:
– popełnienie przestępstwa na szkodę małoletniego (np. przemoc fizyczna, wykorzystywanie seksualne),
– krzywdzenie w inny sposób (np. przemoc psychiczna, zastraszanie, poniżanie),
– ewidentne zaniedbywanie potrzeb życiowych, bytowych i higienicznych (niedożywienie, brak warunków higienicznych, niezapewnianie niezbędnej opieki, brak odzieży).
W przypadku interwencji przez Pracownika sporządza się kartę interwencji wg. wzoru z Załącznika nr 2.
- W przypadku podejrzenia, że popełniono przestępstwo na szkodę małoletniego pacjenta należy złożyć zawiadomienie na Policję lub do prokuratury. W przypadku podejrzenia, że życie lub zdrowie małoletniego pacjenta jest zagrożone z uwagi na stosowanie wobec niego przemocy domowej, Pracownik niezwłocznie zgłasza ten fakt na Policję.
- Wszelkie informacje dotyczące podejrzenia krzywdzenia małoletniego pacjenta personel placówki medycznej zgłasza kierownikowi placówki lub osobie przez niego upoważnionej.
- Za wszczęcie odpowiedniej procedury związanej z podejrzeniem krzywdzenia dziecka i za zawiadomienie właściwych organów publicznych odpowiedzialny jest kierownik placówki medycznej lub osoba przez niego upoważniona, z zastrzeżeniem, że procedurę „Niebieskie Karty” może wszcząć jedynie osoba wykonująca w placówce medycznej zawód medyczny.
- W pozostałych przypadkach podejrzenia krzywdzenia małoletniego pacjenta (np. zaniedbanie potrzeb życiowych, bytowych i higienicznych dziecka) placówka medyczna może wystąpić do jednostek organizacyjnych pomocy społecznej w celu udzielenia wsparcia lub do sądu rodzinnego o wgląd w sytuację dziecka oraz wgląd w sytuację rodziny.
- Dalszy tok postępowania leży w kompetencji instytucji i osób, o których mowa w punktach poprzedzających. Procedury opisane wyżej stosuje się odpowiednio.
§ 8.
- W przypadku gdy zgłoszono krzywdzenie dziecka przez Pracownika, osoba ta zostaje natychmiast odsunięta od wszelkich form kontaktu z dziećmi do czasu wyjaśnienia sprawy.
- W przypadku gdy Pracownik dopuścił się wobec dziecka innej formy krzywdzenia niż popełnienie przestępstwa na jego szkodę, kierownictwo powinno zbadać wszystkie okoliczności sprawy, w szczególności wysłuchać pracownika podejrzewanego o krzywdzenie, dziecko oraz innych świadków zdarzenia.
- W sytuacji, gdy naruszenie dobra dziecka jest znaczne, w szczególności, gdy doszło do dyskryminacji lub naruszenia godności dziecka, należy rozważyć rozwiązanie stosunku prawnego z osobą, która dopuściła się krzywdzenia. Jeżeli pracownik, który dopuścił się krzywdzenia, nie jest bezpośrednio zatrudniony przez placówkę, lecz przez podmiot trzeci, wówczas należy zarekomendować zakaz wstępu tej osoby na teren placówki i w razie potrzeby zakończyć współpracę.
Rozdział V
Zasady ochrony danych osobowych i wizerunku dziecka
§ 9.
- Placówka zapewnia najwyższe standardy ochrony danych osobowych dziecka w zgodzie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności na zasadach określonych w Rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz. U. UE. L. z 2016 r. Nr 119, str. 1 z późn. zm.) oraz w ustawie z 6 listopada 2008 roku prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta.
- Pracownik placówki ma obowiązek zachowania w tajemnicy danych osobowych, które przetwarza oraz zachowania w tajemnicy sposobów zabezpieczenia danych osobowych przed nieuprawnionym dostępem. Naruszenie tego obowiązku może prowadzić do natychmiastowego (w tym dyscyplinarnego – w przypadku pracowników) rozwiązania umowy.
- Dane osobowe dziecka są udostępniane wyłącznie osobom i podmiotom uprawnionym na podstawie odrębnych przepisów.
- Dostęp do danych osobowych dziecka, w szczególności danych wrażliwych mają jedynie Pracownicy, dla których jest to konieczne ze względu na wykonywane czynności.
- Pracownik nie udostępnia przedstawicielom mediów informacji o dziecku i jego opiekunach, ani nie kontaktuje przedstawicieli mediów z dzieckiem, chyba że zgodę wyrazi na to opiekun dziecka.
§ 10.
- Placówka uznając prawo dziecka do prywatności i ochrony dóbr osobistych, zapewnia ochronę wizerunku dziecka.
- Utrwalanie i upublicznianie wizerunku dziecka wymaga pisemnej zgody Opiekuna dziecka.
- Zgoda powinna zawierać informację, gdzie będzie umieszczony zarejestrowany wizerunek i w jakim kontekście będzie wykorzystywany (np. w celach promocyjnych).
- Jeżeli wizerunek dziecka stanowi jedynie szczegół całości, takiej jak: zgromadzenie, krajobraz, publiczna impreza, zgoda rodzica lub opiekuna prawnego na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest wymagana.
- Utrwalanie i publikacja wizerunku dzieci powinno odbywać się z zachowaniem następujących wytycznych:
- Utrwalanie wizerunku powinno być związane z działalnością placówki;
- Dzieci powinny być ubrane;
- Zarejestrowany obraz powinien koncentrować na czynnościach związanych z działalnością placówki i w miarę możliwości obejmować także inne osoby, w tym osoby dorosłe.
- Należy używać tylko imion dzieci i nie można ujawniać szczegółów dotyczących miejsca zamieszkania czy zainteresowań;
- W miarę możliwości należy zapytać dziecko o zgodę na publikację wizerunku.
Rozdział VI
Zasady korzystania z urządzeń elektronicznych z dostępem do Internetu
§ 11.
- Placówka co do zasady nie zapewnia dzieciom dostępu do Internetu z własnych zasobów.
- W przypadku wyjątkowego udostępnienia dzieciom urządzeń z dostępem do Internetu, placówka jest zobowiązana zapewnić zabezpieczenia uniemożliwiające dzieciom dostęp do treści, które mogą stanowić zagrożenie dla ich prawidłowego rozwoju, w szczególności należy zainstalować i aktualizować oprogramowanie zabezpieczające przed złośliwym oprogramowaniem i filtrujące treści.
- W przypadkach wskazanych w ust. 2, korzystanie z Internetu odbywa się wyłącznie pod nadzorem Pracownika, który czuwa nad bezpiecznym korzystaniem przez dzieci z Internetu.
- Dziecko i Opiekun mają zakaz korzystania z urządzeń podłączonych do sieci Internet w trakcie zabiegów.
- Za korzystanie przez małoletnich z prywatnych urządzeń z dostępem do sieci Internet w poczekalni Gabinetu odpowiada Opiekun.
- Jeśli Pracownicy zaobserwują, że dziecko na prywatnym urządzeniu ogląda treści przeznaczone dla osób pełnoletnich lub treści szkodliwe, powiadamia o tym Opiekuna. Jeśli Opiekun nie reaguje, Pracownik może zażądać od Opiekuna opuszczenia Gabinetu wraz z dzieckiem, aby nie narażać innych małoletnich na szkodliwe treści.
Rozdział VII
Monitoring stosowania Polityki
§ 12
- Kierownictwo placówki wyznaczają osobę odpowiedzialną za stosowanie niniejszego dokumentu.
- Osoba odpowiedzialna jest zobowiązana do monitorowania realizacji Polityki, reagowania na sygnały naruszenia Standardów oraz za proponowanie zmian w dokumencie, przygotowania pracowników do stosowania standardów i zapoznania z ich treścią.
- Fakt zapoznania się pracowników z treścią Polityki i obowiązującymi standardami potwierdzany jest oświadczeniem składanym przez Pracowników.
- W razie potrzeby osoba odpowiedzialna przeprowadza wśród Pracowników ankietę monitorującą poziom stosowania Polityki. Wzór ankiety stanowi załącznik nr 4.
- Osoba odpowiedzialna dokonuje opracowania wypełnionych przez Pracowników ankiet. Sporządza na tej podstawie raport z monitoringu, który następnie przekazuje kierownictwu placówki.
- Kierownictwo placówki po zapoznaniu się z raportem i uwagami oraz propozycjami w zakresie zmian Polityki wprowadza do Polityki niezbędne zmiany i ogłasza Pracownikom nowe brzmienie Polityki.
Rozdział VIII
Postanowienia końcowe
§ 13
- Standardy wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla Pracowników placówki, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla Pracowników i współpracowników lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną.
- Każdy Pracownik ma obowiązek przestrzegania i stosowania Standardów. Każda osoba zatrudniona w placówce medycznej, niezależnie od formy prawnej, w jakiej została zatrudniona, potwierdza na piśmie, że zapoznała się ze niniejszymi standardami ochrony małoletnich i zobowiązuje się je stosować.
- Niniejsze Standardy ochrony małoletnich co najmniej raz na dwa lata podlegają analizie pod kątem oceny ich dostosowania do aktualnych potrzeb, rodzaju i skali działalności placówki medycznej oraz zgodności z przepisami. Wnioski z analizy będą każdorazowo podstawą do ewentualnej zmiany Polityki. Przygotowana jest również wersja skrócona niniejszej Polityki, gdzie wskazane są także numery kontaktowe, pod którymi Dziecko może uzyskać pomoc, tj.:
– ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem +48 222 309 900;
– Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 800 120 002;
– Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży 116 111.
– policja 112
- Niniejszy dokument jest dostępny do wglądu w siedzibie placówki i umieszczony na jej stronie internetowej w sposób umożliwiający swobodny dostęp do Polityki rodzicom, opiekunom prawnym lub faktycznym dzieci i dzieciom.
Załącznik nr 1
Załącznik nr 2
Załącznik nr 3
Załącznik nr 4
POLITYKA OCHRONY MAŁOLETNICH
W GABINECIE STOMATOLOGICZNYM PROWADZONYM PRZEZ CENTRUM DENTYSTYCZNO-LEKARSKIE PROMEDICA JOANNA MARKIEWICZ Z SIEDZIBĄ W BĘDZINIE
(WERSJA SKRÓCONA)
Opracowanie i wprowadzenie niniejszych standardów ochrony stanowi realizację obowiązku prawnego dot. wprowadzenia w podmiocie leczniczym standardów ochrony małoletnich, zgodnie z ustawa z dnia 13 maja 2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich. Naczelną zasadą wszystkich działań podejmowanych przez pracowników i współpracowników Naszej placówki jest działanie dla dobra dziecka i w jego najlepszym interesie. Wszyscy pracownicy i współpracownicy traktują dziecko z szacunkiem oraz uwzględnia jego potrzeby, starając się je chronić przed przemocą w jakiejkolwiek formie Te cele realizujemy działają w ramach obowiązującego prawa, przepisów wewnętrznych oraz swoich kompetencji.
Postanowienia ogólne:
Obowiązek przestrzegania Polityki ochrony małoletnich spoczywa na każdym Pracowniku oraz kierownictwie Gabinetu.
Dla potrzeb przeciwdziałania krzywdzeniu małoletnich, Pracownik l i kierownictwo podejmuje działania określone standardami również w sytuacji zaobserwowania lub powzięcia informacji o krzywdzeniu małoletniego przez dorosłe osoby trzecie lub przez innych małoletnich.
Pracodawca będzie prowadził weryfikację kandydatów do pracy z dziećmi w myśl nowych przepisów.
Bezpieczne relacje między małoletnim a personelem:
Pracownicy oraz kierownictwo:
- traktują małoletnich z szacunkiem, zachowując w kontakcie z małoletnimi spokój i cierpliwość, a także okazują zrozumienie dla ich trudności, problemów i potrzeb;
- dbają o przestrzeganie ich praw pacjenta; – respektują ich prawo do opieki ze strony przedstawicieli ustawowych bądź opiekunów faktycznych;
- w miarę możliwości tłumaczą im podejmowane działania oraz dążą do uzyskania aprobaty na udzielane świadczenia zdrowotne;
- dają możliwość wyrażania przez małoletniego swojego zdania oraz zapewniają małoletniemu prawo do bycia wysłuchanym.
Składanie zawiadomień o przestępstwach na szkodę małoletniego:
- Każda Pracownik, podejrzewający krzywdzenie dziecka, zgłasza niezwłocznie ten fakt kierownikowi jednostki.
- Kierownictwo jednostki dąży do niezwłocznego wyjaśnienia sprawy zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia małoletniego przez członka personelu, podejmując wszelkie niezbędne działania. Podejmowane działania są dokumentowane.
- W przypadku podejrzenia, że popełniono przestępstwo na szkodę małoletniego pacjenta zawiadamiana jest Policja. W przypadku podejrzenia, że życie lub zdrowie małoletniego pacjenta jest zagrożone z uwagi na stosowanie wobec niego przemocy domowej, Pracownik niezwłocznie zgłasza ten fakt na Policję.
Pamiętaj, że nie jesteś sam!
Jeśli doznajesz krzywdy lub jesteś świadkiem krzywdzenia innego dziecka to natychmiast zwróć się do Pracowników Gabinetu. Możesz też zadzwonić o pomoc:
– ogólnopolski telefon dla osób pokrzywdzonych przestępstwem +48 222 309 900;
– Ogólnopolskie Pogotowie dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia” 800 120 002;
– Telefon Zaufania Dla Dzieci i Młodzieży 116 111.
– policja 112